Monday, August 8, 2011

Meten is weten........maar weten we, waarom we meten

Wanneer we een probleem systemisch willen beschrijven en onderzoeken , is het noodzakelijk dat we een verhaal vertellen , gesteund op objectieve feiten en data.
Deze zijn nodig  om ons probleem of situatie zo duidelijk mogelijk te beschrijven en daaruit trends in de tijd kunnen beschrijven.
Metingen moeten resultaten weergeven , maar ook de prestatie's van processen , mensen en gedragingen die aanleiding geven naar de eind resultaten.

Metingen kunnen gebeuren op verschillende manieren: door indicatoren, surveys, audits, interviews, balance score card, enz.
Waarom zijn de metingen nu zo belangrijk voor een bedrijf?
 Lees hieronder 8 redenen waarom jouw bedrijf ook aan prestatiemeting zou moeten doen.

1. Metingen sturen gedrag aan:
 Veel mensen, bewust of niet gedragen zich volgens het volgende mentale model: " Beoordeel me correct en ik zal er mij naar gedragen!"

2.Metingen maken resultaten zichtbaar:
 Als het niet gemeten kan worden, is het niet beheersbaar (en dus moeilijker te ontdekken!).

3. Metingen focust op de essentie
In een complexe en snel veranderde samenleving, waar zoveel activiteiten uitgevoerd worden, zal er altijd meer aandacht besteed worden aan activiteiten die gemeten worden (zeker als ze verbonden zijn aan waarderingssystemen)!

4.Metingen verduidelijken verwachtingen :
Metingen worden gebruikt als communicatiemiddel om de verwachtingen duidelijk te verwoorden.
Zowel bij medewerkers als leidinggevenden is dit zeer belangrijk!

5.Metingen verhogen de objectiviteit:
Metingen zijn essentieel bij "management by facts".

6.Metingen verbeteren de uitvoering:
Metingen zijn een goede hulpbron om een interventie om te zetten tot een actie.

7.Metingen bevorderen feedback:
Feedback is het navigatiemiddel voor individuele en prestatieverbetering in een organisatie.

8. Metingen verbeteren en versnellen de besluitvorming:
De oorzaak van foute beslissingen ligt meestal in het ontbreken van data en feiten

Metingen is een belangrijk en noodzakelijk onderdeel van het leerproces, maar natuurlijk moet er gekeken worden naar het belangrijkste.

Zoals Albert Einstein zei:
"Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted.
Albert Einstein 




No comments:

Post a Comment